Boot
Dit document toont de juridische eigenaar van de boot op dit moment.
Om gegevens op te vragen moet u beschikken over het Brandmerk (registratienummer) van de boot.
Hoeveel hypotheek rust erop? Zijn er ook beslagen? Handig om te weten bij de onderhandeling! Om gegevens op te vragen moet u beschikken over het Brandmerk (registratienummer) van de boot.
Een binnenvaartschip is een schip dat als binnenvaartschip staat ingeschreven in de openbare registers. Is het schip niet ingeschreven? Dan is het ook een binnenvaartschip als het niet bedoeld is om vooral op zee te varen.
Het branden van een schip is dat een schip een brandmerk krijgt. Dit is een nummer waaronder een schip in het openbare register van het Kadaster staat ingeschreven.
Een brandmerk is het kenmerk waaronder een schip in de openbare registers staat ingeschreven. Het kenmerk bestaat uit een nummer, de rubriek waarin het schip is ingedeeld, de naam van het register waar het schip is ingeschreven en het jaar van de inschrijving.
Een teboekstaand schip is een schip dat in het openbaar register van het kadaster is ingeschreven.
Teboekstellen schip is een aanvraag om een schip te registreren in de openbare registers.
Bij schepen die in het Nederlands Kadaster zijn geregistreerd, bestaat het brandmerk uit een doorlopend nummer, rubriek, kantoor en jaar van teboekstelling:
- een volgnummer van inschrijving
- vanaf 1927 een letter als aanduiding van het soort schip
- Z voor Zeevaart
- B voor Binnenvaart
- V voor Visserij
- de plaats van registratie
- het jaar van registratie
Voorbeeld: 19660 B ROTT 1988
Midden 1989 is dat gewijzigd en werd Rott afgekort tot R, GRON werd G enz.
Voorbeeld: 12345 Z R 2003.
Per 12 juni 2006 is de nummering gecentraliseerd en wordt het kantoor van inschrijving niet meer vermeld, alleen een doorlopend nummer, rubriek en jaar van teboekstelling. Binnenschepen vanaf 28000 B 2006, zeeschepen vanaf 21000 Z 2006.
Voorbeeld: 34277 B 2011
Later is dat één doorlopende nummerreeks geworden, ongeacht welk rubriek het is.